Szal-Agro: ahol hosszú távra terveznek

2015-03-10 16:17

Mezőgazdasági gépekkel és terménykereskedelemmel alapozták meg a vállalkozás működését.
Miskolc. Szalai László 16 éve alapította meg a családi vállalkozást, amely az elmúlt években tartósan 3 milliárd forint feletti forgalommal büszkélkedhetett. Mivel korábbi munkája is az agráriumhoz kötötte, „maradt a kaptafánál” – a mezőgazdasági gépek forgalmazása mellett a terménykereskedelem adja a forgalom jelentős részét. Többek között a családi vállalkozásban rejlő lehetőségekről beszélgettünk a miskolci székhelyű Szal-Agro Kft. ügyvezetőjével.

Szalai László: Nyolc-tíz éve alakítottuk ki a gépkereskedelem területén a saját portfóliónkat. Figyelmünk a lengyel mezőgépek irányába fordult, igyekeztünk több gyártóval felvenni a kapcsolatot, hogy minél teljesebb legyen a kínálatunk. Napjainkban közel 20 lengyel cég termékét forgalmazzuk, többségével exkluzív szerződésünk van. De nemcsak behozunk, értékesítünk is Lengyelországban: öt lengyel malomnak adunk el búzát.

A kezdetektől ez jellemzi a cég működését?

Szalai László: A gépkereskedelemmel kezdtük, de abban az időben – a támogatások függvényben – hullámzó volt a mezőgazdasági gépek értékesítése, ezért olyan profilt kerestünk, ami kiegészíti azt, így kezdtünk el vetőmaggal, műtrágyával foglalkozni. Mintegy tíz évvel ezelőtt vettünk egy terménytároló telepet Tiszakarádon, azóta adja árbevételünk jelentős részét a terménykereskedelem. Az alsózsolcai teleppel kiegészülve összesen 35 ezer tonna tárolókapacitással büszkélkedünk, és a szárítás sem jelent gondot a korszerű gabonatelepeken.

Hogyan oszlik meg a bevétel az egyes profilok között?

Szalai László: Jelenleg a terménykereskedelem adja az árbevétel közel 50 százalékát, a gépkereskedelem picit kevesebb, és az egyéb termékek (vetőmag, műtrágya, egyebek) a kisebb szelet. De a gépkereskedelem olyan dinamikusan fejlődik, hogy rövidesen le fogja hagyni a terménykereskedelmet.

Minek köszönhető ez?

Szalai László: Egyrészt annak, hogy a gépkereskedelem országosan is sokat erősödött az elmúlt évben. Ennél is lényegesebb azonban, hogy három éve kialakítottunk egy országos lefedettségű üzletkötői hálózatot, ami jelentősen megnövelte a forgalmunkat. A dunántúli eladásaink mára olyan mértékűek, hogy ott is ki kell alakítanunk egy telephelyet.

Hány embert foglalkoztatnak?

Szalai László: Jelenleg 38 alkalmazottunk van. Ebben benne van a tiszakarádi és a felsőzsolcai telep személyzete, a területi képviselők és a legnagyobb létszám a miskolci telepen dolgozik. A miénk tipikus családi vállalkozás. Amikor a cégalapításon gondolkodtam, megnéztem, Nyugat-Európában hogyan működnek az ilyen vállalkozások, és a különböző tanulmányokban azt láttam, hogy a családi vállalkozások akkor életképesek, ha a harmadik generáció is viszi tovább, de a többségük addigra tönkremegy. Tehát nekem úgy kellett készülni, hogy hosszú távra tervezzek. Már akkor bevontam a gyerekeimet, akik akkor még kiskorúak voltak, de érettségi ajándékként kaptak 10-10 százalék üzletrészt, hogy ezzel is motiváljam őket. Ma az egyik fiam a kereskedelmi igazgató a cégnél, míg a másik az Audinál gyártástervező-mérnök, de rá is számítunk a vállalkozásban. Illetve indulás után 4 évvel a feleségem is átjött a céghez, pedagógusként jelenleg az ügyvitelt irányítja. Úgy gondolom, ez egy igazán jól működő családi vállalkozás, és már a következő generációt is látjuk, ugyanis van négy fiúunokánk, és bízunk benne, hogy valamelyik szívesen folytatja majd ezt a munkát. Bízom benne, hogy ez a cég hosszú életű lesz.

Mindent meg is tesznek ennek érdekében, hiszen – mint mondta – folyamatosan keresik az új lehetőségeket…

Szalai László: Az elmúlt években igyekeztünk olyan termékkört találni, amiből hiány van. Például hat éve foglalkozunk a szilárd biomassza feldolgozásával, és amikor a kormány a közmunkaprogram keretében elkezdte erősíteni az önkormányzatok fűtéskorszerűsítését, akkor nekünk már kész projektünk volt erre. Kazánjaink az ország minden pontján elérhetőek voltak, és ehhez aprítógépeket is kínáltunk. Most megint van egy új irányzat: úgy gondoltuk, hogy a jövőben fontos lesz a településeken keletkező szennyvíz és szennyvíziszap feldolgozása. Ennek legkönnyebb módja a komposztálás, ehhez komplett gépsorokkal rendelkezünk, és a kisebb önkormányzatoknak is tudunk ajánlani számukra megfelelő konstrukciót, elérhető áron.

Ennyi minden mellett elférnek még a miskolci telephelyen?

Szalai László: A dunántúli telephely kialakítása mellett idén a miskolci telephelyre is nagy figyelmet fordítunk. Mivel a legutóbbi árvíz nagyon megviselte, eljött az ideje, hogy egy új telephelyet építsünk. Tavasszal kezdjük a munkálatokat és őszre készen kell lennie. A megújulással párhuzamosan szeretnénk erősíteni a szolgáltatási oldalon, elsősorban az alkatrész-kereskedelmet és a -javítást, mert erre látjuk az igényt. Ennek megfelelően alakítjuk ki az új telephelyet.

Mi a jövőkép? Meddig fejlődhet egy családi vállalkozás?

Szalai László: Állandó versenyhelyzet van, ezért igyekszünk folyamatosan frissíteni a termékpalettát, illetve a hiányterületeken új partnert keresni. A legerősebbek a munkagépek tekintetében vagyunk, a legkisebbtől a legnagyobb gazdaságig nem tudnak olyan munkagépet kérni, amire nem tudnánk személyre szabott, jó ajánlatot adni. Továbbá csak olyan gépeket forgalmazunk, amelyek minőségére nem lehet panasz. Van olyan gyártó, akinek a termékét bátran hirdetem úgy, hogy ettől nincs jobb az országban, legfeljebb drágább. Ár-érték arányban nagyon jó a kínálatunk. Hogy hova fejlődhetünk? A kollégáimnak mindig azt mondom, az ő feladatuk az, hogy elvégezzék a munkát, az enyém meg az, hogy biztosítsam számukra, ezért folyamatosan keresem, hogyan tudjuk bővíteni a tevékenységünket. Hiszem, hogy mindig van lehetőség az újításra. Éppen ezért mindig vannak terveink, persze nem minden bizonyul jónak, de ami bejön, azzal haladunk előre. Azzal, hogy cégünk túlélte a válság nehézségekkel teli időszakát, már bizonyította a létjogosultságát. Fejlődésünk pedig azóta is töretlen, mi már fejlődési pályán vagyunk!

Uri Mariann